Uw selectie
Zeppelin boven Helmond
In 1783 ging de luchtballon die ontworpen was door de gebroeders Montgolfier voor het eerst de lucht in. Vanaf die tijd werden allerlei pogingen ondernomen om luchtschepen te ontwerpen die bestuurbaar waren. In 1900 vloog in Duitsland de eerste Zeppelin, genoemd naar zijn ontwerper Graf Ferdinand Zeppelin. Deze in 1838 geboren graaf hield zich na een militaire carrière bezig met de ontwikkeling van luchtschepen met een metalen geraamte. Veel belangstelling trok het gevaarte toen nog niet, maar dat veranderde snel. In 1908 maakte de Duitse kroonprins al een reisje in de open gondel van de Zeppelin II.
Centraal Crisis Comité
De jaren dertig van de twintigste eeuw werden gekenmerkt door economische recessie. Er was veel werkeloosheid.
Snelwandelaar Callaars
Een man met een heleboel medailles op zijn borst. Op de achterkant van de foto staat vermeld dat het de heer Callaars betreft, een snelwandelaar. Tevens wordt vermeld dat de heer Callaars op latere leeftijd nog verscheidene malen meedeed aan wandeltochten en avondvierdaagsen. Over de man die rechts op de foto staat wordt niets gezegd
Een groet uit Helmond
Ongeveer honderd jaar geleden was het in de mode om prentbriefkaarten met stadsgezichten te sturen. Onderstaande kaart komt uit een serie waarin de letters van de wens op de kaart gebruikt werden om het gewenste stadsgezicht op uit te beelden. In dit geval gaat het om een heleboel stadsgezichten. In de vijf letters van “GROET” zijn maar liefst tien foto’s te zien.
De westkant van de Markt in het begin van de twintigste eeuw
De Markt is een van de straten die al in de middeleeuwen het aanzicht van de stad bepaalden. Binnen de wallen kende Helmond twee assen. Die assen zijn ook nu nog te herkennen. De ene as wordt gevormd door Markt en Kerkstraat en de andere door Ameidestraat en Veestraat.
Gaslantaarns
In het begin van de 20e eeuw werden de Helmondse straten verlicht met gaslantaarns. Vaak waren deze prachtig vorm gegeven.
ZOEKEN...